Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna. Saknar du svar på något? Kontakta oss så ser vi till att du får svar på just din fråga.
Förberedelser inför ett eventuellt köp
Har CA-Boden någon produktkatalog?
Nej, vi har för närvarande ingen katalog. Däremot besvarar vi gärna dina frågor, antingen i telefon eller via mail. Skicka dina frågor via vårt kontaktformulär.
Får jag besöka CA-Bodens fabrik?
Ja, du är hjärtligt välkommen till våra lokaler där vi bygger våra stugor, fritids- och attefallshus liksom bodar och förråd. Vi vill dock att du först kontaktar oss och bokar tid.
Har ni några referensobjekt?
Det korta svaret är att vi inte har det. De flesta av de hus vi sålt är köpta av privatpersoner. Vi kan i vissa fall prata med dem och fråga om det går bra att komma och titta. Kontakta oss därför om du vill stifta närmare bekantskap med ett av våra hus innan du slår till, så får vi se vad vi kan göra.
För dig som bor i närheten av Stockholm, eller har möjlighet att ta dig dit, finns ett föreningshus som CA-Boden levererat. Se mer i det här enkla bildspelet: Söderbrunns koloniförening.
Går det att få hus i andra storlekar än de som finns på hemsidan?
Ja, vi kan leverera i princip vad som helst inom rimliga gränser. Testa oss gärna.
Här är några exempel på vad vi levererat tidigare.
Modell Adelsö byggd i vinkel.
Modell Björkbacka byggd i vinkel.
Modell Mesand byggd i vinkel.
Levererar ni nyckelfärdiga hus?
Nej, vi levererar inte nyckelfärdiga hus. Vi anlägger inte grunder och vi arbetar inte heller med el eller vvs.
Har du behov av att anlita hantverkare kan du ta del av våra tips här.
Närmare ett köp
Hur gör jag för att beställa ett hus?
Det enklaste sättet är att fundera över hur stort hus du behöver. Rita sedan upp på ett vanligt papper hur du vill placera fönster och dörrar liksom var du vill ha eventuella mellanväggar. Fotografera din ritning och skicka till oss på info@caboden.se. Med det som underlag går vi vidare och förädlar huset tillsammans tills du fått ett hus precis som du vill ha det.
Titta gärna på vår korta video som visar processen: Så enkelt beställer du ett hus från CA-Boden.
Hur lång är leveranstiden?
Leveranstiderna skiljer sig något åt beroende på bland annat husets storlek, de tillval du gjort och efter säsong (vi har oftast mycket att göra under perioden mars till augusti), men är normalt:
- Attefallshus: 4-6 veckor
- Mini-serien: 4 veckor
- Midi-serien: 4 veckor
- Maxi-serien: 4-6 veckor
- Mega-serien: 5-7 veckor
- Mebi-serien: 6-8 veckor
Måste jag köpa dörrar, fönster och andra tillval av CA-Boden?
Nej, det behöver du inte. Vi har dock bra avtal med svenska kvalitetsleverantörer vilket gör att våra priser står sig väl i konkurrensen.
Här hittar du en förteckning över våra främsta leverantörer.
Vill du ha andra alternativ hjälper vi till även med det.
Går det att välja andra storlekar på och annan placering av fönster och dörrar?
Ja, du kan fritt välja typ av dörrar och fönster liksom storlek och placering. Vi anpassar konstruktionen efter dina önskemål.
Vilka typer av panel går det att få på väggblocken?
Som standard levererar vi våra väggblock med stående bottenbrädor (22×145 mm) samt lockläkt (22×45 mm). Vi kan också leverera väggblock med liggande panel, enkelfasspont, med stående omvänd lockläkt eller på det sätt du vill ha panelen utförd. Vissa panellösningar tar vi extra betalt för.
Vill du ha liggande panel rekommenderar vi leverans i fyra hela väggblock för att undvika så kallade generalskarvar. Då krävs i de flesta fall en kran för att hantera väggblocken.
Kan ni måla huset innan leverans?
Ja, vi erbjuder både grund- och slutmålning (så länge du inte vill använda linoljefärger). Notera att det ofta krävs en sista strykning på plats då det under transporten kan uppstå smärre skador på målningen.
Vi ombesörjer såväl grund- som slutmålning – du väljer omfattning och kulör.
När jag bestämt mig
Ingår lås till dörrarna?
Dörrar levereras normalt utan varken lås eller handtag. Dessa måste införskaffas på egen hand och sker lämpligen via en låssmed (för att exempelvis få till en lösning där samma nyckel passar till flera dörrar). Vissa dörrleverantörer erbjuder handtagssatser, men aldrig själva låset.
Vad innebär direktfrakt?
När vi offererar frakt av våra hus bygger det på så kallad direktfrakt. Det innebär att huset går direkt från vår fabrik i Härnösand till byggplatsen. För den här typen av frakt är det några saker som kan vara bra att känna till:
Vägen fram till byggplatsen måste kunna trafikeras av lastbil med släp.
Du som mottagare ansvarar för lossning med hjälp av maskin. Manuell lossning accepteras inte.
Maskinen bör vara en lastmaskin, truck eller traktor med långa gafflar (2,4 meter).
Om lastbil med släp inte tar sig fram till bygg- eller lossningsplatsen levereras byggsatsen till närmaste terminal. Därifrån levereras huset sedan på en eller flera mindre bilar. Det innebär en merkostnad och ingår inte i CA-Bodens åtagande. Notera att det är transportföretaget som avgör om det går att ta sig fram till en byggplats eller inte.
Vid minsta tveksamhet, kontakta oss i samband med beställning av din byggsats.
Går det att få hjälp att montera stugan?
Nej, för närvarande åtar vi oss inga nya uppdrag där vi bistår med att resa stugor.
Vill du inte resa stugan själv är dock oftast en lokal hantverkare ett väl så bra alternativ. Läs mer här.
Om du bor i Mälardalen kan vi rekommendera företaget Roslagsstugor och Fredrik Malmstedt. Läs mer här.
För dig som köper ett hus av CA-Boden och väljer att montera det på egen hand har vi en teknisk support tillgänglig på telefon om du skulle behöva hjälp.
Kan ni förbereda för helikopter- och båttransporter?
Ja, vi kan inom vissa gränser anpassa såväl storlek som vikt på de kollin som tillsammans bildar byggsatsen.
Våra transportpriser bygger på så kallad direktfrakt (se avsnitt ovan). Direktfrakt kräver bland annat att vägen fram till lossningsplatsen kan trafikeras av lastbil med släp. Lossningsplatsen kan vara densamma som byggplatsen, men om huset ska byggas på en ö eller på en plats dit bilväg saknas måste huset med stor sannolikhet lastas om för vidare befordran med till exempel helikopter eller båt/pråm.
För att transporten ska avlöpa på ett så smidigt sätt som möjligt, är det av yttersta vikt att vi får reda på vilka eventuella begränsningar som finns liksom om önskemål kring packning av byggsatsen. Transportören bör veta vilka förutsättningar som måste vara uppfyllda.
Om ditt hus ska transporteras vidare med helikopter eller båt, kontakta oss i god tid före leveransen så att vi kan förbereda den på bästa sätt.
Vad ingår i leveransen?
Vad som ingår i leveransen av ett attefallshus, en friggebod, ett fritidshus eller en stuga beror naturligtvis på vad du beställt. Vårt mål är att du inte ska behöva åka till något byggvaruhus när vi väl levererat byggsatsen.
Väggblock, bjälklagssektioner och takstolar levereras i normalfallet färdiga. Resten levereras i paket, i förekommande fall färdigkapat och uppmärkt för respektive användning.
I grundutförandet består leveransen av allt som behövs för att få till ett hus som klarar väder och vind, åtminstone under en kortare tid. Om du sedan beställer ett isolerat hus ingår allt erforderligt isolermaterial liksom skivmaterial till väggar och tak.
Får jag hämta mitt hus själv direkt från fabriken?
Ja, det går bra. Kontakta oss först för att komma överens om en tid. Vi rekommenderar däremot leverans med lastbil.
Att hämta stugor och bodar större än 20 kvadratmeter är inget vi rekommenderar. Den här kunden hämtade ett 18 kvadratmeter stort Birka och det fick precis plats på två släp modell större.
När levereras huset?
I samband med orderbekräftelsen kommer vi överens om en leveransvecka. Det innebär att huset kan anlända till lossningsplatsen någon gång under den veckan. Om du vill att huset ska anlända en särskild dag måste vi få veta det i god tid innan så att vi kan planera för det.
CA-Boden strävar alltid efter att beställa transport av byggsatsen i så god tid att den levereras på önskad dag under leveransveckan. I de allra flesta fall fungerar det bra, men det finns tyvärr tillfällen då det inte finns plats på bilarna. Det innebär att leveransen kan bli försenad med upp till ett dygn. Vi har respekt för att det kan ställa till vissa problem och eventuellt även merkostnader, men det ligger utanför vår kontroll.
Vi rekommenderar därför att vänta med att anlita hantverkare först dagen efter leveransdagen.
Hur går betalningen till?
När du bestämt dig för att beställa ett hus av oss har vi haft en längre (eller kortare) dialog om dina önskemål. Sista steget i den dialogen innebär att vi skickar en orderbekräftelse och en faktura på 25 procent av slutbeloppet. När den fakturan är betald börjar vi producera just ditt hus. Våra leveranstider gäller alltså från den dag vi registrerar förskottsbetalningen. Resterande del betalar du vid godkänd leverans (med 30 dagars betalningsfrist).
För närvarande erbjuder vi inga tjänster kring finansiering. Det finns det andra som är mycket bättre på.
Viktigt i samband med leverans
Vilken är orderbekräftelsens roll?
Vi strävar alltid efter hög kvalitet genom hela processen. Det inbegriper också orderläggningen. I de allra flesta fall har vi en diskussion om vad vår leverans ska innehålla och den framgår av den eller de offerter som vi ställer ut.
Den sista kontrollpunkten är orderbekräftelsen som vi skickar ut i samband med beställning. Det är du som kund som ansvarar för att gå igenom den och kontrollera att den innehåller det vi kommit överens om. Orderbekräftelsen ligger till grund för produktion, packning och leverans av ditt hus.
Alltså: Läs igenom orderbekräftelsen noggrant och ta kontakt med oss om något skulle vara det minsta oklart. Det sparar både er och oss mycket tid.
Vad innebär "godkänd leverans"?
När huset levereras är det ditt ansvar att kontrollera att du tagit emot det som vi kommit överens om. Du har sju dagar på dig från det att du tagit emot godset. I samband med att du tar emot byggsatsen är det också ditt ansvar att kontrollera att ingenting blivit skadat. Se nästa avsnitt om skadat gods.
Om vi inte hör av dig inom sju dagar efter slutförd leverans har du godkänt leveransen.
Godset är skadat. Vad gör jag?
När godset lämnar vår fabrik i Härnösand är det i fullgott skick. Vi kan däremot inte garantera att ingenting händer under tiden godset är på väg.
Om du upptäcker att något är skadat när du tar emot godset ska du omgående tala om det för den som levererar godset. Notera också vad som är skadat på det dokument du skriver under på att du tagit emot godset. Ta gärna bilder på det skadade godset och skicka till oss. Har du möjlighet att också ta en bild på mottagningsbeviset med dina noteringar är det också bra.